::
Ta'rif Kalam ::
الكَلامُ هُو اللَّفْظُ
المُرَكَّبُ المُفِيدُ بِالوَضْعِ
"Kalam
itu adalah lafaz yang telah tersusun dan dapat memberikan pengertian sempurna
yang disengaja serta sesuai dengan aturan yang ditetapkan oleh tata bahasa
Arab"
Syarat - syarat Kalam
1.
اللَّفظ:
اللفظ هو الصَّوْت المُشْتَمِلُ على بَعْضِ الحُرُوفِ
الهِجَائيةِ
"lafaz adalah suara/bunyi yang terdiri daripada gabungan sebahagian huruf Hija'yah"
قَطَفَ - memetik
عَلَي - atas
المَآءُ - air
2.
المُرَكَّبُ:
المركب هو مَا تَرَكَّبَ مِنْ كَلِمَتَيْنِ
فــاكْثَرَ
"murakkab adalah apa yang tersusun dari dua perkataan atau lebih"
contoh:-
القَلَمُ طَوِيلٌ - Pen itu panjangcontoh:-
أَقْرَأُ القُرْآنَ - Saya membaca al-Quran
Maka sekiranya أَقْرَأُ sahaja, ia tidak dikira murakkab kerana tidak tersusun bersama perkataan yang lain.
3.
المُفِيدُ :
المفيد ما أَفَادَ فائِدَةً يَحْسُنُ
السُّكُوتُ عَلَيها من المتكلم والسامع
"mufid adalah apa yang memberikan faedah(pengertian) yang sempurna yaitu apabila mutakallim (pembicara) dan
pendengar diam (diam kerana sudah memahami lafaz tersebut) dan tidak merasa janggal".
Sekiranya sekadar mengatakan إِلَى المَطْعَمِ (ke kantin), ia tidak mufid kerana masih menimbulkan persoalan, siapa yang ke kantin?
Sekiranya sekadar mengatakan إِلَى المَطْعَمِ (ke kantin), ia tidak mufid kerana masih menimbulkan persoalan, siapa yang ke kantin?
4. الوَضْعُ
"Wad'u bermaksud:-
i- Sebahagian ulama mendefinisikannya dengan bersahaja dan bertujuan. Jadi, perkataan yang sedang tidur, sekalipun memenuhi syarat -syarat lain tetap tidak dikira sebagai kalam
ii- Sebahagian ulama yang lain mendefinisikannya sebagai Bahasa Arab. Maka yang selain dari bahasa Arab tidak dikira kalam.
i- Sebahagian ulama mendefinisikannya dengan bersahaja dan bertujuan. Jadi, perkataan yang sedang tidur, sekalipun memenuhi syarat -syarat lain tetap tidak dikira sebagai kalam
ii- Sebahagian ulama yang lain mendefinisikannya sebagai Bahasa Arab. Maka yang selain dari bahasa Arab tidak dikira kalam.